foto: Albin Händig I dagarna lanseras en kampanj som jag gjort tillsammans med Svanen, ni vet, alla känner till det där lilla randiga gröna märket som man ser på många förpackningar. Vad ni däremot kanske inte känner till är att Svanen är en statlig (!) miljömärkning med goda trettio+ år på nacken, och Nordens största. Vad jag själv inte kände till var det här: jag har själv vuxit upp med svanenmärkta Grumme tvättsåpa men den är inte samma formula som i min barndom eftersom Svanen regelbundet kastar ut alla licenstagare och tvingar dom att söka märkningen på nytt med ännu högre krav. Kampanjen som jag är med i går ut på att uppmärksamma alla hållbara handlingar vi gör genom att lansera verbet svana. Ja jag vet, hur benägen är man att börja använda ett nytt ord för en reklamkampanj säger att man ska? Jomen detta är ett bra sånt tycker jag. Svanen är ju en märkning på massor av varor men även arbetsplatser, skolor och hotell, men eftersom det allra mest hållbara alltid kommer vara att INTE konsumera så kan man använda verbet svana även för när man återvinner något eller lagar något, eller för saker man låter bli att göra. Man svanar en semester genom att stanna hemma, eller kanske ta tåget. Det kanske mest vettiga med att ha ett ord är att det finns ett (kort) ord för allting, i stället för att ”gå med papper till återvinningen”, ”ärva tygblöjor” eller ”hyra en klänning till festen” så svanar vi bara. Varsågoda för ord. Läs mer om kampanjen här!